A domborműn három alak látható. A középső alaknak csak felsőtestét faragták ki, feje az áll fölött letörött. Hosszúujjú, térdig érő tunikát, efölött köpenyt, valamint kerekcsatos széles katonai övet visel. Bal kezében irattekercset tart, amelynek felső részén jobb kezének mutató és középső ujja nyugszik. Kezei aránytalanul nagyok és lapos kidolgozásúak. A főalak jobb oldalán lapos, laza frizurás, hosszúruhás szolgálólány áll, két kezében melle előtt phialét tart. A főalak bal oldalán térdig érő, felövezett tunikát viselő férfi alakját láthatjuk, aki jobb kezét feje mögé emeli, bal kezével pedig a válláról lelógó köpeny szélét fogja. A kőfaragó feltehetően táncoló alakot akart megformálni. Az ábrázolt jelenet a Kr. u. 2. század eleje óta a pannoniai katonai sírköveken is gyakran feltűnő, félköríves lezárású fülkében ábrázolt katona portréjának és az ugyancsak a Kr. u. 2. sz. elejétől Pannoniában gyakran előforduló, sírkövek mellék-képmezejében ábrázolt lakomajelenetnek az egyesítéséből született. A kőhasáb méreteinél fogva lehetett sírkert sarokköve is, de sokkal valószínűbb, hogy egy több alkatrészből összeszerelt nagyobb, oszlopszerű síremlék középső tagja volt.
Domborműves kőhasáb töredéke
Hungarian
Készült: Kr. u. 3. század
Technika: mészkő
Méret: m. min. 70 cm, sz. 74 cm, mélység min. 27 cm
Proveniencia: Eredete ismeretlen. Uros apát építkezései idején az apátsági templom északi mellékhajójának külső, északkeleti sarkába építették be. Jelenleg is itt látható.